Kovács Zoltán: újabb nagy lépés jön az E-közigazgatás területén
Noha az elmúlt évek során a négy bürokráciacsökkentő törvénycsomaggal együtt már több mint 300 törvényt érintő módosítást hajtottak végre azért, hogy egyszerűbbé, olcsóbbá és rövidebbé váljanak a közigazgatási eljárások, az állampolgárok még mindig nem érzik kellőképpen ezeket az eredményeket – fogalmazott a területi közigazgatásért felelős államtitkár. Kovács Zoltán emlékeztetett, hogy 40 eljárás esetében az engedélyezés helyett már csak bejelentési kötelezettsége van az ügyfeleknek, melyek közül az építésügyi eljárást külön is kiemelte. Hozzátette, mára a területi szintű közigazgatásban a 8 napon belül elintézett ügyek aránya több mint 75 százalék. Ez utóbbi mindenképpen érzékelhető változás – jegyezte meg.
– fogalmazott a szakpolitikus. Mint emlékeztetett, 2017. január 1-től a fővárosi és megyei kormányhivatalok 1109 hatósági eljárásának több mint 80 százaléka, a központi hivatalok 535 hatósági eljárásának pedig mintegy 10 százaléka került a járási hivatalokhoz.
A közigazgatási bürokráciacsökkentéssel és az egyes hatósági eljárások egyszerűsítésével összefüggő törvények módosításáról szóló törvényjavaslatot december 12-én fogadta el az országgyűlés. Ennek tartalmát ismertetve az államtitkár elmondta, hogy a 20 év alatti fiatalok 2018. július 1-jétől
, valamint az ehhez kapcsolódó hatósági eljárás is illetékmentes lesz. A kedvezmény várhatóan évente 50 ezer fiatal jogosítványhoz jutását könnyíti meg. Ugyanennyi fiatalt érint, hogy illetékmentessé válik az első sikeres nyelvvizsga is.
A törvény értelmében illeték- és díjmentessé válik a lakáscélú állami támogatás igénylésével kapcsolatos hatósági eljárás és tulajdonilap-másolat lekérdezése is – mutatott rá. A CSOK igénybevételével vásárolt új építésű ingatlanok esetén pedig a vagyonszerzési illetékkedvezményt terjesztik ki.
– tette hozzá az államtitkár. A törvény hatására egyszerűsödik a cégeljárás és a végelszámolási eljárás is, továbbá egyes nyilvántartások is összevonásra kerülnek, amely tovább egyszerűsíti majd az eljárásokat – közölte.
A területi közigazgatásban dolgozó szakemberekre jelentős teher hárul – ismerte el az ágazat vezetője, de mint fogalmazott:
Fejlesztik az internetszolgáltatást és a számítógépparkot, egységesítik az ügyiratkezelő rendszereket, illetve folyamatos képzésekkel igyekeznek segíteni a bővülő feladatkörök ellátását. Mindez egységes gyakorlatot fog eredményezni, ami az ügyfelek szempontjából is fontos. Az állami tisztviselői rendszer 2016-os bevezetése pedig elismeri és megbecsüli a kollégák munkáját, és növeli annak hatékonyságát is – fűzte hozzá.
Jelentős lépésnek nevezte, hogy az elektronikus ügyintézésre kötelezett szervek
Az államtitkár beszélt arról is, hogy összességében több mint 500 a kormányhivatalok székhelyéül szolgáló középület – köztük több műemléképület – újul meg ebben a ciklusban. Az ingatlanok energetikai korszerűsítése nemcsak takarékosabb működést eredményez – a beruházások 10-12 éven belül térülnek meg –, de a megújuló energiák bevonásával csökkentik a fosszilis energiahordozók felhasználását is. Emellett a beruházások településképi szempontból is fontosak. A megszépült, korszerűsített épületek pedig a munkavégzésre is jó hatással vannak.
A következő hetekben további 91 kormányablakban kapnak helyet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal kirendeltségei ahol 89 ügytípusban szolgálják ki az ügyfeleket. Ezek ott létesülnek, ahol nincsenek a közelben NAV elérhetősége, tovább bővítve az állam szolgáltatásait – tette hozzá.
Az államtitkár beszélt arról is, hogy
A kormányhivatali dolgozók jelentős munkát végeztek annak érdekében, hogy december 16-án már az egymilliomodik új magyar állampolgár tehette le az esküt – zárta szavait Kovács Zoltán, aki jelentős eredménynek nevezte, hogy 2017. október elsejétől már a konzuli szolgálatoknál is elvégezhető az anyakönyvvezetés. Így nem kell a külföldön dolgozó családoknak gyermekszületés esetén hazautazni az ügyintézés miatt.